Návod na seřizování karburátoru
3. 1. 2010
Seřizování Karburátoru
Dobře seřízený karburátor znamená největší výkon motoru při nejnižší spotřebě paliva. Proto by se na správné seřízení nemělo zapomínat! Seřizujte v pořadí popisu.
Postup seřízení karburátoru Jikov 2917 PSb
- Hladina paliva v plovákové komoře
U typů 550, 555 a 05 je u karburátorů hladina v plovákové komoře pevně daná a nenastavuje se. U karburátoru Jikov 2917 PSb, který se používal u typů 20, 21 a 23 se hladina nastavuje přihnutím plíšku, který zavírá palivový ventil. Přihnutím plíšku dolů se hladina sníží, přihnutím nahoru zvýší. Jaká je však správná výška hladiny? Zavřete plovákovou komoru, pusťte benzín do hadičky. Až benzín přestane téct (ventil se zavře), tak vypněte přívod benzínu. Otevřete plovákovou komoru a tenkým šroubovákem ponořte plovák až na dno. Hladina by měla lícovat s vrškem plováku (viz obrázek).
Obr 1. Plíšek kterým se šteluje hladina.
Obr 2. Správná výška hladiny.
- Bohatost směsi
Bohatost směsi znamená v jakém poměru se bude směs vzduchu a benzínu mísit. Bohatá směs znamená hodně benzínu a málo vzduchu, chudá směs málo benzínu a hodně vzduchu. Bohatost se nastavuje přesouváním zajišťovacího plíšku na jehle (v šoupátku). Na jehle jsou 4 zářezy (u nových jehel pouze 3) a plíšek bývá v jednom z nich. Pokud je plíšek v horním zářezu, tak je směs chudá, pokud v dolním zářezu, tak je směs bohatá. Pro běžný provoz má být plíšek v 2. zářezu shora (jestliže je motor po výbrusu a má najeto míň jak 1500 km, tak má být plíšek na 3. zářezu shora).
Obr 3. Šoupátko s jehlou nasazené na lanku.
Obr 4. Plíšek nasazený na jehle.
Obr 5. Plíšek a jehla zvlášť.
- Vůle lanka
Velkou vůli plynového lanka (bowdenu) poznáte při otáčení plynovou rukojetí. Plynová rukojeť má volný chod bez odporu a bez vlivu na motor. Tato vůle se musí minimalizovat, ne ale úplně, pak by byl plyn pořád trochu přidaný a nešel by dobře nastavit volnoběh. K odstranění vůle slouží dutý šroubek na vršku karburátoru.
Obr 6. Šroub ve vršku karburátoru pro napnutí plynového lanka.
- Volnoběžné otáčky
Volnoběh se nastavuje na motoru ohřátém na provozní teplotu! Nastavuje se šroubkem který je mezi tryskami a na kterém je pružinka. Utahováním šroubku se otáčky zvyšují, povolováním snižují. Správný volnoběh se snažte naštelovat co nejnižší, ale ne takový aby motor chcípal nebo byl na pokraji chcípnutí.
Obr 7. Šroubkem mezi tryskami se nastavuje volnoběh.